
Veckans uppgift består av fyra punkter, vi ska utgå från vårt budskap och våra kanalval och klargöra vilka kampanjinslag vi behöver. Vi skall sedan välja ut de viktigaste och skildra dom, vi har valt att göra en mood board.
Vi skall även beskriva var och hur vi skall använda de olika inslagen och i vilken ordning, för att slutligen sälja in vår idé.
1. Utgå från ert budskap och era kanalval. Vad behöver ni för olika kampanjinslag?
Tryck
TV
Web
Blogg
Reklampelare
The Sounds
Modetidningar
Egna designers
Banners
Konserter
Sponsring av event
Kundkort
2. Välj ut de viktigaste och skildra dem med hjälp av skisser, moodboards, synopsis, bildmanus etc.

Länk till högupplöst mood board.
3. Berätta var och hur ni tänkt använda de olika inslagen och i vilken ordning.
JC har anlitat GonzoOchFarfar med målet att stärka sitt varumärke och bredda sin målgrupp, och därigenom öka sin omsättning. Vi vill på ett enkelt men genomtänkt sätt se till att JC's visioner kommuniceras till konsumenterna på bästa möjliga sätt.
Vi har valt att använda oss av de kanaler som ger mest exponering av JC's varumärke, och som når den önskade målgruppen:
TRYCK
De bilder som JC använder i tidningsannonser och på reklampelare håller hög klass, och att plaggens priser finns med ser vi som mycket positivt. Vi vill utöver detta starta ett samarbete med fotografen Vincent Skoglund. Han kommer att med sin unika stil och sätt att illustrera budskap bidra till att göra de tryckta annonserna ännu bättre. Han kommer även att arbeta med web och förutom att siten skall göras om, kommer samma tema användas i tryck, web och tv hädanefter, så att konsumententerna ser ett koordinerat sammanhang och att man direkt kan associera till JC när man exponeras av all form av JC-reklam. Koordinerade kampanjer är a och o i vårt tycke, och när nya kollektioner lanseras skall bombmattor av reklam inom alla kanaler köras.
Vi kommer även att sammarbeta med de främsta modemagasinen i Sverige och framföra JC's nysatsning, bland annat skall vi erbjuda ett sammarbete där anställda på JC är med och diskuterar nyheter och historia inom denimvärlden. Detta är ett av de exempel där vi vill framhäva JC's kunniga och erfarna personal.
WEB
Enligt Statistiska Centralbyråns uppgifter från våren 2009 hade 89 procent av alla privatpersoner i åldern 16-74 år tillgång till Internet i hemmet, därför ser vi på GonzoOchFarfar det som en självklarhet att starta med en totalredesign av JC's site. Hemsidan skall utvecklas på ett proffsigare sätt och vi skall använda oss av ett "vuxet" språk, istället för det klämkäcka och väldigt ungdomliga språket som används nu. Målet med hemsidan är att tydligt framhäva JC's kunskaper och erfarenheter inom jeans och design, och därmed finna de konsumenter som delar samma intresse och glädje över jeans, och förhoppningsvis även skapa ett nytt intresse för folk som inte är så insatta.
Hemsidan skall utöver vanlig exponering (banners, tv, etc) bland annat marknadsföras via JC's befintliga community på Facebook, även den skall fräschas upp, både språkmässigt och med bra och tydlig löpande information om vad JC har att erbjuda. Medlemmar skall värvas genom bland annat riktad marknadsföring via annonsering i butiker, men även genom ett bonussystem som är kopplat till JC's medlemskort. Ju fler medlemmar man desto mer bonus får man kopplat till kortet. Även via Twitter skall information skickas ut fortlöpande, allt för att få folk till butikerna.
En respekterad och populär modebloggare skall anlitas, denne skall skriva regelbundet om jeans och annan design via en sektion på siten, med andra ord, "Blodgen" på jc.se kommer att försvinna och ersättas med en ny och proffsig framtoning. Han/hon skall vara professionell i det han/hon gör, och även här är språket otroligt viktigt. Anställda skall även de ha en bloggsektion, varje butik har en egen bloggsektion på jc.se. Konsumenter skall kunna ställa frågor och få svar via bloggarna.
TV
Då vi är klara med web- och tryckarbetet, där även JC gjort sin uppgift vad gäller sortiment och personal, skall vi ska låta JC stolt skryta om sin professionella personal och att framföra vilka designers de arbetar med, och kanske även ett samarbete med olika jeanstillverkare.
Detta skall även visas i tre olika reklamfilmer som visar det nya JC, dessa filmer skall fånga intresse för jeans och skapa nyfikenhet att besöka butikerna.
Vi strävar även efter att arbeta med erkänt duktiga regissörer, bland annat skall vi samarbeta långsiktigt med Spike Jonze, och Traktor, som bland annat ligger bakom musikvideos som Fatboy Slim's Praise You, Ya Mama och Weapon of Choice. Grundläggande idéer och manus kommer Linus Karlsson från Mother i New York City att stå för. Linus är den skrivande sidan av det berömda paret "The Swedes" som ligger bakom bland annat Miller's reklamfilmer i USA (den andra är Paul Malmström, art director), men har även gjort populära filmer för MTV. Ett plus är att de har jobbat med kampanjer för Lee Jeans tidigare. Förhoppningen är att i en nära framtid tillsammans med våra filmansvariga få fram material till de tre ovan nämnda reklamfilmer, en tanke vi leker med är att göra dessa till en följetång, en story som fångar intresse och får folk att se fram emot nästa episod.
Den målgrupp vi söker skall få en känsla av nostalgi, ett alternativ vi arbetat fram är en reklamfilm där Mr Oizo är med (se sektionen nedan om The Sounds), med detta kommer de minnas det JC en gång var. Back to basic är tanken här.
THE SOUNDS
Vi har valt att anlita The Sounds som JCs egna band eftersom deras attityd och målgrupp stämmer perfekt. En av tankarna är att marknadsföra just The Sounds i kombination med JC är att vi vill ta lite av den succé Levi's hade tidigare med reklamfilmer som hade ett tema musik/artist, t. ex. Flat Beat av ovan nämnda Mr. Oizo från kampanjen för Sta-Prest jeansen. Tanken är att musik från The Sounds skall användas exlusivt i JC's reklamfilmer och därmed identifiera The Sounds som JC's band.
Med JC's variation av stil och märken kan vi kombinera något som är perfekt för dom.
4. Sälj idén - argumentera för den!
En av våra grundtankar med att sälja in vår idé är att påverka JC, vår kund, och hjälpa dom att fatta ett bra beslut. Vi ska hjälpa till att lyfta upp JC's varumärke och bredda deras målgrupp och få dom att uppleva att deras utbyte är större än deras motprestation. Vi är säkra på att JC kommer att ha ett starkt förtroende för oss och våra innovativa idéer.
Martin du är en riktig reklamnäörd - och jag menar det som beröm :-P
SvaraRaderaVäl genomtänkt och spännande. Ni fick mig att gå till JC och köpa ett par G-Star och personalen var verkligen bra. Se där!
Moodboarden är mycket snyggt gjord - cudos!
Min ända invändning är att jag är osäker på hur mycket muskler JC har ekonomiskt. Ni bygger en rackarns dyr kampanj som inte går att räkna hem i Sverige. Det krävs en större marknad för att ge ROI. Men fantisera är tillåtet :-)
Tackar, much appreciated. Vad gäller kampanjkostnad, vi spånade lite på att det inte var uteslutande JC som stod för finanserna (med tanke på deras nedåtgående omsättningstrend de senaste åren) utan mer att RNB skulle stå för fiolerna. Lite som så att om dom vill behålla JC som starkt varumärke får dom fasen ta i lite. Något åt det hållet.
SvaraRadera