måndag 16 november 2009

Uppdaterad Kanon & Kalkon

Jag gjorde idag min korta presentation av mina val av bra och dålig reklam, och det blev inte som jag hade planerat i mitt tidigare inlägg, Budweiser och dansande myggjagare osv.
Jag valde som kalkon, den gamla Lottoreklamen med Åke, inte för att den är dålig som reklam, utan för att av någon anledning sjönk Lottos omsättning efter den kampanjen. Vi talade lite om detta i klassen, och Göran sa sitt och vi kom i princip fram till att vi inte hade några direkta svar om detta.
Jag var nog i alla fall den enda hittills som valt en bra reklam som dålig.
Säg hej till Åke:







Som min kanon valde jag en, i mitt tycke, klassisk och fantastisk reklam för EDS, som numera är en del av HP. Detta var den inledande reklamen i en serie som EDS hade och som premiärvisades under Super Bowl 2000. Filmen producerades av reklambyrån Fallon, som är baserad i Minneapolis, MN, samma byrå där "The Swedes" startade sin bana. The Swedes är art directorn Paul Malmström och copywritern Linus Karlsson, som senare gick vidare och startade byrån Mother i NYC. De var i och för sig inte involverade i denna filmen, men jag har tagit upp dom ett par gånger under diverse föreläsningar av Göran Widham, men jag har aldrig kommit ihåg namnen.

Någon som däremot var involverad, var filmaren John O’HaganHungry Man. Lite intressant är att John O'Hagan även varit inblandad i en "humourous" Tele2 campaign in Sweden. Frågan är bara vilken, men det får bli en senare fråga.
Filmen spelades in med riktiga cowboys från Texas och manuset var till stor del improviserat av cowboysen, där de relaterade till katterna som boskap, fast om än med en lite mjukare framtoning.

Filmen i sig är i mitt tycke briljant, och även om man kanske inte hade total fokus på "rätt" målgrupp så tycker jag att budskapet som levereras passar bra in, med texten, "In a sense this is what we do. We bring together information, ideas and technologies, and make them go where you want." som avslutas med voiceover, "EDS -- managing the complexities of the digital economy."

Filmen visades 2000, och då hade ingen hört talas om lolcats...

Nå, se filmen:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar