torsdag 12 november 2009

Marknadskommunikation, övning #2: Hur når man de man vill nå?




ExtremeBrandMakeOver, uppgift #2:


Denna veckas uppgift består av fem punkter, där vi bland annat skall bestämma budskap och formulera detta kort men samtidigt så intresseväckande som möjligt. Vi skall även framhäva de viktigaste argumenten vi har för vårt budskap, och beskriva vilka kanaler vi skall använda för att nå ut med budskapet, och även beskriva kampanjen grovt.

Vårt budskap är i korthet att JC är i stort behov av att förnya sig och bredda sin målgrupp. I dagsläget, och under de senaste decennierna, har JC haft målet att rikta in sig på ungdomar i skolåldern och behålla dessa som stamkunder (brand recognition) när de blir äldre. Detta rimmar illa med de marknadsundersökningar vi har gjort, där majoriteten av de tillfrågade som har passerat skolåldern inte handlar där längre på grund av den ungdomsstämpel som JC förknippas med. Detta är någonting vi anser måste ändras på.

JC besitter stor kompetens när det kommer till jeans, och detta framför de i sin marknadsföring. Vi vill jobba vidare med detta konceptet i ännu större utsträckning, och även genomföra policyändringar vad gäller åldern på personalen; vi vill höja medelåldern och därigenom automatiskt öka erfarenheten och höja kompetensen.

Några argument vi har är att det skall framstå som en självklarhet när man tänker JC att de har välutbildad personal och att de ska vara experter på, och ha marknadens största utbud av jeans. Dessutom vill vi ta bort Crocker och Marwin ur utbudet, dessa märken, som är JC's egna, anser vi bidrar till den ungdomsstämpel vi nämnde tidigare. En tanke är att utveckla idén med att ha ett eget märke, med möjlighet att inleda ett samarbete med designskolor och tillsammans med dessa ta fram egna kollektioner som passar till jeans och att därmed satsa på att marknadsföra dessa som JC's nya märke.

Vi vill även att JC förkortar designprocessen, den sammanlagda tid det tar från idé till butik, det är viktigt att vara tidigt ut med nya idéer. Jämför t. ex. med H&M.

De kanaler vi vill använda för att nå ut är de vanliga, tryck, tv och web. Förutom att lägga ut veritabla bombmattor av reklam vid kampanjdags, vill vi göra en total remake på JC's website. Skriftspråket påminner i nuläget om något chatrum för tonåringar och detta förstärker den ungdomsstämpel vi talat om tidigare. För att ytterligare öka igenkänningsvärdet för JC som helhet, föreslår vi att en manlig och en kvinnlig modell, som är, eller med tiden blir, kända och populära, knyts till JC och dessa används exklusivt i alla kampanjer. Detta kommer att öka folks medvetenhet om JC som helhet. Ett jämförbart exempel är Gina Tricot, alla känner igen Gina Tricot-tjejen, även fast de kanske inte nödvändigtvis handlar där regelbundet.

1 kommentar:

  1. Mycket bra och tydliga idéer för vad ni vill ändra. Kör på!

    SvaraRadera