
OK, då var jag klar med omredigeringen (läs: skrivit om allt från grunden...):
Jag har valt sagan ”Den Fula Ankungen” av H.C. Andersen. Den handlar om en liten ankunge som blir retad för att den är så ful, men senare visar det sig att det är en vacker svan. Meningen med boken är att inte döma någon efter hur den ser ut.
Tanken med mitt spel är att utgå från berättelsen om ankungen och använda ett genomgående tema i berättelsen som spelplan, nämligen de två förekommande bondgårdarna.
Jag har även tagit in lite andra influenser från andra berättelser, för att få mer bredd på karaktärer och tema i spelet. Jag fick först idén att blanda in bland annat fenomenet ”Farmville” från Facebook (jag spelar inte själv) men även Animal Farm av George Orwell, främst för att jag dels ville ha karaktärer men också en konflikt. I slutänden blev Farmville bara en inkörsport i mitt tänkande och val av spelplan.
Fyra grupper av karaktärer ingår:
Grisar
Människor
Hästar
Övriga djur
Ankungen är spelledare.
Spelet utspelar sig på en bondgård (Animal Farm) och konflikten består i kampen om herraväldet på gården. Man utgår från händelserna i boken Animal Farm och Den Fula Ankungen, på något sätt har dessa tidslinjer sammanstrålat.
Upplägget är fyra aktiva spelare och en spelledare. Spelplan är som sagt bondgården. Varje spelare kontrollerar en faktion, och tilldelas en speciferad mängd spelkort baserat på vilken faktion man valt/blivit tilldelad. Faktionerna har inte samma antal karaktärer (kort) utan antalet baseras på de karaktärer som finns i faktionen:
Grisar: Old Major, Napoleon, Snowball, Squealer, Minimus, The Piglets, The Young Pigs, Pinkeye.
Människor: Mr. Jones, Mr. Frederick, Mr. Pilkington, Mr. Whymper.
Hästar: Boxer, Clover, Mollie, Benjamin.
Övriga djur: Muriel, The Puppies, Moses the Raven, The Sheep, The Hens, The cows, The Cat.
Ankungen bestämmer upplägget av spelomgången, tilldelar de delatagande spelarna faktion och spelkort med karaktärer. I och med att faktionerna har ett ojämnt antal karaktärer utjämnas den totala kraften i faktionerna med att karaktärerna har varierande egenskaper och styrkor.
Målet med spelet är att med utgångspunkt sin egen faktions styrka och svagheter vinna bondgården. Spelledaren väljer scenario; till exempel kan ett scenario vara precis som i boken, Grisarna äger bondgården och de andra faktionernas uppgift är att slåss mot Grisarna men även mot de andra faktionerna. Inom reglerna har deltagarna friheten att improvisera och detta styrs av spelledaren.
Spelet är turbaserat, deltagarna väljer kort/karaktärer och inväntar spelledarens val av motståndare och beskriver scenariot för specifik tur. Den spelare som vinner omgången behåller sitt kort/karaktär och detta upprepas tills endast en spelare och dess faktion finns kvar.
Sådär ja Herr Hossbo! haha, har du döpt alla djuren själv? ett spel utöver det vanliga. Bra förklarat och grym fantasi!
SvaraRadera// Nathalie G
Låter som en mycket kul spelidé men jag undrar bara exakt hur du menar med att faktionerna improviserar?
SvaraRadera